Czyszczenie EGR i dolotu VW Passat B5 AFN

 

Czyszczenie zaworu EGR i kolektora dolotowego VW Passat 1.9 TDI AFN

rurki

Operację warto wykonać w każdym samochodzie, a szczególnie w samochodach z dość dużym przebiegiem i niewiadomym pochodzeniem. Aby sprawdzić czy czyszczenie jest wymagane natychmiastowo, należy zdjać rurę dolotową (która łączy się z kolektorem), a następnie sprawdzić jaki nalot jest w jej wnętrzu. Jeśli zobaczymy olej wymieszany z nieczystościami o konsystencji kaszy należy niezwłocznie wyczyścić cały układ dolotowy. Śladowe ilości oleju i sadzy nie powinny byc niepokojące, gdyż jest to normalny objaw w silnikach turbodoładowanych.

Co nam daje czyszczenie? Na pewno zwiększenie przepływu powietrza do silnika, a wyczyszczenie zaworu EGR na pewno przyczyni się do jego dłuższej żywotności. Cała operacja nie jest trudna i nie zajmuje zbyt wiele czasu, a po złożeniu wszystkiego na pewno zauważymy że silnik lepiej „zbiera” się w szczególności w niskim zakresie obrotów.

Co potrzebujemy?

  • Klucz imbus do odkręcenia kolektora dolotowego i zaworu EGR (ten sam rozmiar)
  • Klucz 13 do odkręcenia rurki doprowadzającej spaliny do zaworu EGR
  • Nową podkładkę pod kolektor dolotowy
  • Rozpuszczalnik, ropę lub środek do mycia silnika żeby wyczyścić cały nagar. Wskazane jest użycie karchera aby wypłukać dokładnie wszystkie nieczystości z kolektora
  • Trochę wolnego czasu

 

Czyszczenie EGR

    • Odkręcamy i ściągamy osłonę silnika. Nie jest to konieczne, jednak warto ją zdjąć aby się nie uszkodziła.
    • Proponuję zdjąć metalową osłonę filtra powietrza, aby uniknąć jej porysowania lub trwałego uszkodzenia.
    • Ściągamy gumowy wężyk dochodzący z tyłu zaworu EGR (zaznaczony na rysunku po lewej)

Gumowy wąż EGR

    • Następnie odkręcamy 2 śruby od EGRa, te które łączą go z kolektorem dolotowym. Psikamy WD-40 na śruby przy kolektorze wylotowym, a następnie je też odkręcamy. Wtedy można już wyjąć EGR. Na rysnuku poniżej zaznaczyłem śruby do odkręcenia. Pod nimi są analogicznie ustawione jeszcze 2 na dole.

Egr

  • Teraz po wyciągnięciu jest on razem z rurką dostarczającą spaliny z kolektora wylotowego. Aby je od siebie
    oddzielić należy odkręcić kolejne 2 śruby imbusowe i mamy 2 części osobno.

Ja zastałem tam taki widok:

 

Teraz śrubokrętem czyścimi sadzę, a potem pędzelkiem i rozpuszczalnikiem czyściły cały zawór. Odkładamy do wyschnięcia. Po wykonaniu czyszczenia u mnie zawór wyglądał tak:

 

Czyszczenie kolektora

    • Odkręcamy opaskę zaznaczoną na rysunku po prawej stronie

Gumowy wąż EGR

    • U mnie w tej rurze zastałem coś takiego.Jeśli będzie tam widoczny nalot w postaci białej kaszy, oznacza to że jest to odpowiedni moment na czyszczenie.

Rura dolot

    • Następnie odkręcamy kolektor. Aby go wyciągnąć należy odkręcić 6 śrub imbusowych, którymi jest przykręcony do silnika. Do 2 śrub znajdujących się obok gruszki jest ciężki dostęp, ale ogólnie nie ma większych problemów z ich odkręceniem. Po odkręceniu śrub wyjmujemy kolektor. U mnie wyglądał on jak na zdjęciach poniżej.

 

 

    • Teraz jak już mamy wszystko na wierzchu warto włożyć szmatę do dolotu silnika, aby nie dostały się tam niepowołane rzeczy.
    • Następnie czyścimy cały kolektor rozpuszczalnikiem, ropą środkiem do mycia silnika i czym tylko chcemy, wspomagając się przy tym szmatami i śrubokrętem. Najlepiej jest umyć środek karcherem, bo nie ma dobrego dostępu do wewnętrznej części kolektora. Po dokładnym oczyszczeniu odstawiamy na bok do całkowitego wyschnięcia i odparowania rozpuszczalnika / ropy.
    • Po wyczyszczeniu mój kolektor wyglądał tak:

 

 

  • Zabrakło mi karchera ale i tak 80% tego nagaru ze środka wyczyściłem.
  • Bierzemy nową uszczelkę przykładamy do kolektora i wkładamy 2 śruby tak żeby uszczelka się nie przesuwała i przykręcamy kolektor. Następnie zakręcamy EGR. Oczywiście przed założeniem uszczelki pamiętamy o wyczyszczeniu szmatką miejsca styku uszczelki z silnikiem zarówno na kolektorze jak i na silniku.
  • Zakladamy rurę dolotową, zapalamy paszteta, rozgrzewamy i jedziemy na jazdę próbną i cieszymy się poprawą osiągów szczególnie w niskim zakresie obrotów.

VAGi

Mam nadzieję że komuś pomogłem. Jeśli ktoś miałby pytania chętnie odpowiem.

 

Komantarze

  1. Przez Ja

    Odpowiedz

  2. Przez SCUBOL

    Odpowiedz

  3. Przez chris

    Odpowiedz

  4. Przez lukasz

    Odpowiedz

  5. Przez Waliza

    Odpowiedz

  6. Przez chris

    Odpowiedz

  7. Przez Yetam

    Odpowiedz

  8. Przez chris

    Odpowiedz

  9. Przez Karmel

    Odpowiedz

  10. Przez Jarek

    Odpowiedz

  11. Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *