Czyszczenie EGR i dolotu VW Passat B5 AFN
Operację warto wykonać w każdym samochodzie, a szczególnie w samochodach z dość dużym przebiegiem i niewiadomym pochodzeniem. Aby sprawdzić czy czyszczenie jest wymagane natychmiastowo, należy zdjać rurę dolotową (która łączy się z kolektorem), a następnie sprawdzić jaki nalot jest w jej wnętrzu. Jeśli zobaczymy olej wymieszany z nieczystościami o konsystencji kaszy należy niezwłocznie wyczyścić cały układ dolotowy. Śladowe ilości oleju i sadzy nie powinny byc niepokojące, gdyż jest to normalny objaw w silnikach turbodoładowanych.
Co nam daje czyszczenie? Na pewno zwiększenie przepływu powietrza do silnika, a wyczyszczenie zaworu EGR na pewno przyczyni się do jego dłuższej żywotności. Cała operacja nie jest trudna i nie zajmuje zbyt wiele czasu, a po złożeniu wszystkiego na pewno zauważymy że silnik lepiej „zbiera” się w szczególności w niskim zakresie obrotów.
Co potrzebujemy?
- Klucz imbus do odkręcenia kolektora dolotowego i zaworu EGR (ten sam rozmiar)
- Klucz 13 do odkręcenia rurki doprowadzającej spaliny do zaworu EGR
- Nową podkładkę pod kolektor dolotowy
- Rozpuszczalnik, ropę lub środek do mycia silnika żeby wyczyścić cały nagar. Wskazane jest użycie karchera aby wypłukać dokładnie wszystkie nieczystości z kolektora
- Trochę wolnego czasu
Czyszczenie EGR
- Odkręcamy i ściągamy osłonę silnika. Nie jest to konieczne, jednak warto ją zdjąć aby się nie uszkodziła.
- Proponuję zdjąć metalową osłonę filtra powietrza, aby uniknąć jej porysowania lub trwałego uszkodzenia.
- Ściągamy gumowy wężyk dochodzący z tyłu zaworu EGR (zaznaczony na rysunku po lewej)
- Następnie odkręcamy 2 śruby od EGRa, te które łączą go z kolektorem dolotowym. Psikamy WD-40 na śruby przy kolektorze wylotowym, a następnie je też odkręcamy. Wtedy można już wyjąć EGR. Na rysnuku poniżej zaznaczyłem śruby do odkręcenia. Pod nimi są analogicznie ustawione jeszcze 2 na dole.
- Teraz po wyciągnięciu jest on razem z rurką dostarczającą spaliny z kolektora wylotowego. Aby je od siebie
oddzielić należy odkręcić kolejne 2 śruby imbusowe i mamy 2 części osobno.
Ja zastałem tam taki widok:
Teraz śrubokrętem czyścimi sadzę, a potem pędzelkiem i rozpuszczalnikiem czyściły cały zawór. Odkładamy do wyschnięcia. Po wykonaniu czyszczenia u mnie zawór wyglądał tak:
Czyszczenie kolektora
- Odkręcamy opaskę zaznaczoną na rysunku po prawej stronie
- U mnie w tej rurze zastałem coś takiego.Jeśli będzie tam widoczny nalot w postaci białej kaszy, oznacza to że jest to odpowiedni moment na czyszczenie.
- Następnie odkręcamy kolektor. Aby go wyciągnąć należy odkręcić 6 śrub imbusowych, którymi jest przykręcony do silnika. Do 2 śrub znajdujących się obok gruszki jest ciężki dostęp, ale ogólnie nie ma większych problemów z ich odkręceniem. Po odkręceniu śrub wyjmujemy kolektor. U mnie wyglądał on jak na zdjęciach poniżej.
- Teraz jak już mamy wszystko na wierzchu warto włożyć szmatę do dolotu silnika, aby nie dostały się tam niepowołane rzeczy.
- Następnie czyścimy cały kolektor rozpuszczalnikiem, ropą środkiem do mycia silnika i czym tylko chcemy, wspomagając się przy tym szmatami i śrubokrętem. Najlepiej jest umyć środek karcherem, bo nie ma dobrego dostępu do wewnętrznej części kolektora. Po dokładnym oczyszczeniu odstawiamy na bok do całkowitego wyschnięcia i odparowania rozpuszczalnika / ropy.
- Po wyczyszczeniu mój kolektor wyglądał tak:
- Zabrakło mi karchera ale i tak 80% tego nagaru ze środka wyczyściłem.
- Bierzemy nową uszczelkę przykładamy do kolektora i wkładamy 2 śruby tak żeby uszczelka się nie przesuwała i przykręcamy kolektor. Następnie zakręcamy EGR. Oczywiście przed założeniem uszczelki pamiętamy o wyczyszczeniu szmatką miejsca styku uszczelki z silnikiem zarówno na kolektorze jak i na silniku.
- Zakladamy rurę dolotową, zapalamy paszteta, rozgrzewamy i jedziemy na jazdę próbną i cieszymy się poprawą osiągów szczególnie w niskim zakresie obrotów.
Mam nadzieję że komuś pomogłem. Jeśli ktoś miałby pytania chętnie odpowiem.
Dobra robota z tym opisem!
ELEGANCKI OPIS – KROK PO KROKU + CZYTELNE FAJNE ZDJĘCIA.
CHYBA SIĘ ODWAŻĘ I ZROBIĘ TO SAMO W MOIM PASZTECIE.
Jasne że rób, nawet się nie zastanawiaj
Tylko uszczelki kup
Witam mam pytanie do Chrisa jakie dokładnie są potrzebne uszczelki żeby kupić w sklepie mógłbyś mi to napisać na maila z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam świetny opis lukaszsiwy@wp.pl
Witam! Mam pytanko i proszę o pomoc, wole zapytać o mały szczegół niż coś rozwalić. Mógłbym kogoś poprosić o zdjecie weżyka – egr który trzeba zasklepić i może podpowiedz czym:) Posiadam Paska B5 1997 1.9TDI 110km. Pozdrawiam
Jutro mogę Ci zrobić to zdjęcie
Witam. Mam pytanie dotyczące uszczelek od EGR. Bo takie cuda istnieją w sklepach a nie wiem czy w tym przypadku będą potrzebne bo nie są wymienione. Czy napotkałeś się na jakieś i wymieniłeś?
Ja nie wymieniałem, bo wydawały mi się w porządku, ale jakbym wymieniał to raczej na ori vw, chyba że cena byłaby 3000x cena sklepowa. I na pewno nie na najtańsze.
Witam
Jaki jest nr imbusow do tego EGR? MAM TAKI PROBLEM Z PASSATEM CZY MOŻE TO BYĆ POWÓD?
Mam ogromny problem ze swoim passatem. Przy odpaleniu na zimnym silniku faluja obroty ( na wolnych) i nie reaguje mi wtedy auto na pedal gazu. Dodaje gazu i nic .Brakuje mu mocy. Pochodzi chwile i zgasnie. Zdarzyło mi się to już 3 razy wczesniej. Pomoglo wtedy zgaszenie i ponownie odpalenie. Wtedy nastąpił duży wyrzut czarnych spalin i autko jeździło idealnie. Dodam ze auto wogole nie kopci i nie ma problemow pidczas jazdy.Byl wczesniej sprawdzany pod tym kątem i wymienili mi przewody podciśnienia. Na Komputerze zadnych błędów. PROSZĘ o pomoc bo autko zostało 400 km od domu i muszę jakoś nim wrócić do domu. Sprawdzali w warsztacie przeplywke tez ok spalanie tez w normie. Może to EGr?
Czy trudno założyć ponownie wąż podciśnienia na króciec wystający z EGR’a? Posiadam A4 B5 z tym samym silnikiem…
Super!